Архів для Березень, 2020

Карантин — час для довгих і глибоких бесід:  8 порад психолога як зберегти спокій у родині

Ви з десяток разів на день чуєте фразу «Не панікуйте», але вона не допомагає. Ви намагаєтеся не читати новини, але врешті вони дістаються до вас із соцмереж. Чому ми панікуємо, що допомагає нам впоратися зі стресом та як перетворити карантин на цінний час разом із близькими.

Ми панікуємо для виживання

Можна поглянути на світ тварин — усі звірі попереджають своїх родичів певними сигналами про небезпеку. Якщо, наприклад, мавпа кричить до зграї, що наближається орел, то інстинкт поведінки в такій ситуації дуже сильний: усі мавпи підіймають голову вгору. Якщо це сигнал про те, що іде тигр, мавпи видираються на дерева. Дивовижно, що вони роблять те саме, навіть коли клич про тривогу імітують в умовах зоопарку. Навіть рослини вміють сповіщати одна другу про те, що летить бджілка, отже треба розкрити пелюстки.

Інакше кажучи, паніка — це спосіб вижити: коли ми відчуваємо небезпеку, вмикається саме цей механізм виживання. Люди створюють атмосферу нервування довкола проблеми, бо так нам легше вижити всім разом. Ми надсилаємо один одному сигнал: я тривожусь — а ти як? Ми хочемо відчути, що нервуються та переживають усі, ми в цьому знаходимо об’єднання. Чому зараз у соціальних мережах виникло так багато експертів? Насправді, вони не експерти, а щось десь прочитали і хочуть цим поділитися, щоб знати, що інші відчувають те саме, що й вони.

Є люди, які легковажать темою епідемії. Це зворотний бік паніки. Коли людина пише або каже, що їй байдуже на вірус чи карантин, це той самий механізм пошуку однодумців: вона хоче дізнатися, а кому ще так само байдуже.

Ми шукаємо, на що можна спертись

У стратегії виживання людина завжди прагне приєднатися до більшості, але така неймовірна кількість суперечливої інформації в мережі призводить до розгубленості. Тому люди віддавна шукали мудрих порад у старійшин. Сьогодні ми теж шукаємо авторитетів — лікарів чи фахівців, щоб спертися на їхню думку. Наше друге прагнення — дізнатися, що буде далі, ми хочемо будувати прогнози і діяти згідно з ними.

Мені пригадалася давня притча про хлопчика і дощ: одне село вже тривалий час потерпало від посухи, і пастир сказав селянам прийти в церкву і помолитися, щоб пішов дощ. Люди прийшли до церкви, а пастир дорікнув їм: серед вас усіх тільки один хлопчик прийшов справді молитися про дощ — він узяв із собою парасольку. Образно кажучи, ми зараз усі, як ті люди. Наша парасолька сьогодні — це заходи безпеки, яких мусимо дотримуватися: сподіватися на краще, але діяти так, ніби очікуємо найгіршого. Тож паніка за таких обставин цілком зрозуміла — це спосіб збадьорити людей довкола: я нервуюся, давайте і ви мобілізуйтеся.

Нам потрібні ті, хто дивиться на все критично

У будь-якому товаристві людей є ті, хто думає і діє швидко, а є ті, хто фільтрує інформацію і відсіює її. Це як за правилами брейнштормінгу: учасники спершу накидають купу ідей, а тоді є група, яка критикує і відкидає певні ідеї. Так от такі люди зараз дуже потрібні: вони своїм розумом і темпераментом не дають решті робити поспішні висновки і зайві дії. Тому важливо не втрачати критичне мислення і вмикати в собі режим раціоналізатора, щоб зовсім не втратити здоровий глузд.

Нам допомагає гумор і мемчики

Маємо цінувати людей із почуттям гумору. Гумор і сміх знижують стрес. Стрес шкідливий саме тим, що в цей час в організмі зростає рівень кортизолу, а це пригнічує нашу імунну систему. Жарти і мемчики в мережі знижують напругу і стрес і дають нам змогу впоратися зі складною ситуацією. Тому позитивне налаштування під час карантину дуже важливе.

Нам слід користуватися перевагами доступу до інформації

Може здатися, що наявність такого масиву інформації в мережі спантеличує. Уявіть, якби інтернет і соціальні мережі існували в часи Чорнобильської катастрофи, історія склалася б інакше. Звісно, не можна порівнювати ці явища, але варто користуватися перевагами відкритих даних: читати закордонні джерела, фахові видання, перевіряти факти.

Кожен має обрати свій шлях «проживання» карантину

Хтось сприймає карантин як тюремне позбавлення волі — чекає, що це колись закінчиться, і відкладає своє життя на потім. Хтось здатен жити сьогоднішнім днем — тут і зараз. Психічно здорова людина все ж схильна планувати своє життя — будувати плани на майбутнє, прогнозувати. Тому для проживання карантину кожен має обрати свій шлях: хтось візьметься готувати себе до майбутнього активного життя і буде займатися спортом, читати, розвиватися, комусь легше просто «проспати», умовно кажучи, цей період, інші оберуть шлях перечікування. Будь-який варіант має право на існування, якщо це працює конкретно для вас і допомагає зберегти внутрішню рівновагу.

Давайте не засуджувати мандрівників

Зараз часто чути  осуд у бік туристів і людей, які нещодавно повернулися з подорожей — мовляв, це вони винні в тому, що вірус прийшов в Україну. Це блеймінг — звинувачення жертви. Вважаю, це неприйнятно і дуже деструктивно для суспільства, адже кожен з нас міг опинитися на їхньому місці.

Карантин — час для довгих і глибоких бесід

Це шанс для нас побути в сім’ї, насолодитися довгим спілкуванням з дітьми — на це в нас завжди бракує часу в шаленому темпі життя. Відчути радість від перебування поруч і розмов. Ми раптом можемо зрозуміти, що довго жили разом і не помічали сотень розбіжностей у поглядах — вони просто були невидимі, бо ми ходили в офіс на роботу. Але це якраз привід із цим попрацювати.

Хто знає, можливо через 9 місяців після карантину в країні народиться багато немовлят. Частіше дзвоніть своїм батькам — і телефоном, і через відеозв’язок: ми забували це робити у звичний час. Це період довгих бесід з батьками: розпитати про їхні думки, розповісти про свої. Не варто просити їх не вмикати новини — це нереалістично. Краще обговорити ці новини разом — зробити за них елементарний фактчекінг повідомлень, провести спільний аналіз подій. І не забувати казати, що любимо їх.

Не запитуйте себе: за що це нам. Запитуйте — навіщо? Що ми можемо з цього винести? Зрештою, карантин — це певна визначеність, яка завжди краща, ніж невідання, роздоріжжя. Маємо прийняти це як досвід— можливо, пізніше скажемо собі, що ми неабиякі молодці.

Дистанційне навчання під час карантину (Оновлено)

Для запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 в Україні запроваджено карантин та заборонено відвідування навчальних закладів з 12 03.2020 р. по 03.04.2020 р.

З метою належного виконання навчальних планів і програм, в ліцеї запроваджуються технології дистанційного навчання. 

Дистанційне навчання передбачає індивідуалізований процес надання освітніх послуг шляхом застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

Інструменти спілкування у дистанційному навчанні

Електронна пошта – це стандартний сервіс Інтернету, що забезпечує передавання повідомлень, як у формі звичайних текстів, які в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) у відкритому чи зашифрованому вигляді. У системі освіти електронна пошта використовується для організації спілкування викладача й учня, а також учнів між собою.

Форум – найпоширеніша форма спілкування викладача й учнів у дистанційному навчанні. Кожний форум присвячений будь-якій проблемі або темі. Модератор форуму (мережевий викладач) реалізує дискусію чи обговорення, стимулюючи питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. Програмне забезпечення форумів дозволяє приєднати різні файли певного розміру. Кілька форумів можна об’єднати в один великий. Наприклад, під час роботи малої групи учнів над проектом, створюються форуми для кожної окремої групи з метою спілкування під час проведення дослідження над вирішенням поставленого для даної групи завдання, потім – обговорення загальної проблеми проекту усіма учасниками навчального процесу (веб-конференція).

Чат – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через Інтернет. Є кілька різновидів чатів: текстовий, голосовий, аудіовідеочат. Найбільш поширений текстовий чат. Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу, що під час вивчення іноземної мови у дистанційній формі є важливим моментом. В освітніх цілях за необхідності можна організувати спілкування в чатах з носіями мови. Це реальна можливість мовної практики, яка проводиться у рамках запропонованої для дискусії проблеми, сумісної проектної діяльності, обміну інформацією.

Відеоконференція – це конференція реального часу в on-line режимі. Вона проводиться у визначений день і в призначений час. Для якісного проведення відеоконференції, як і телеконференції, необхідна її чітка підготовка: створення програм (цим займається мережевий викладач), своєчасна інформація на сайті і розсилка за
списком (виконує педагог-куратор). Відеоконференція – один із сучасних способів зв’язку, що дозволяє проводити заняття у «віддалених класах», коли учні і викладач знаходяться на відстані. Отже, обговорення й прийняття рішень, дискусії, захист проектів відбуваються у режимі реального часу. Викладач і учні можуть бачити один одного, викладач має можливість супроводжувати лекцію наочним матеріалом.

Блог. Це форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. В Інтернет-курсі з мови технології блогу можна використовувати під час навчання у колективі. Наприклад, автор (один учень чи їх група) виконав певне завдання (твір, есе), яке розміщується на сайті свого мережевого
щоденника (блогу), потім автор блогу дає можливість іншим учням прочитати і прокоментувати розміщений матеріал. У учнів з’являється можливість обговорення й оцінки якості публікації і коментарів іноземною мовою, що сприяє розвитку мовленнєвих навичок.

Середовище Classroom дозволяє організувати онлайн навчання, використовуючи відео, текстову та графічну інформацію, різні додатки Google. Вчитель має можливість контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання вправ, застосовувати різні форми оцінювання.

Соціальні мережі та Viber дозволяють створювати закриті групи, чати, обговорення тем, завдань, проблем, інформації.

Інтернет-навчання як основа безперервної освіти націлене на оволодіння школярами навичок самостійної освітньої роботи, на формування в учнів ключових компетентностей. Специфіка Інтернет-навчання, що базується на телекомунікаційних технологіях, Інтернет-ресурсах і послугах, впливає на способи відбору і структуризації змісту, способи реалізації тих чи інших методів і організаційних форм навчання, що суттєво впливає на функціонування всієї системи. Учень відбирає й оброблює інформацію, висуває гіпотези, приймає рішення, спираючись на власні роздуми, власне бачення проблеми. У центрі пізнання знаходиться проблема, яка вимагає роботи думки для її розв’язання. Пізнавальна, мисленнєва діяльність індивіда дозволяє йому виходити за рамки отриманої інформації, будувати нове знання. Роль мережевого викладача полягає в тому, щоб допомогти учням, стимулювати їх до самостійних роздумів, відкриттів, новим поглядам на досліджуване явище, предмет. Водночас учитель і учень залишаються учасниками цього процесу в активному діалозі.

Перелік
освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу педагогам в організації дистанційного навчання

Студія онлайн-освіти Educational Era https://www.ed-era.com/

iLearn (https://ilearn.org.ua/) – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7 навчання: онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами Києва, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки .

Prometheus https://prometheus.org.ua/
Онлайн курси України і світу із різних предметів та різноманітних напрямків для вчителів та учнів

Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/

Інтерактивні підручники Edera (математика, біологія, укр. мова, історія України, фізика, географія, біологія) https://www.ed-era.com/books/

Мультимедійні підручники КМ Медіа (з відео і можливістю читати на телефонах) http://kmmedia.com.ua/books/

Українська програма – каталог е-підручників, відео, аудіокниг для школи http://ukrprog.com/

Розумники – придбання (диски та скачування з сайту) ліцензійних МОН е-підручників (педагогічні програмні засоби, тести, лабораторні практикуми та інше) http://rozumniki.net/

Нова школа – навчальні диски для школярів (каталог ресурсів всіх предметів) http://novashkola.com.ua/

Електронні версії підручників https://epidruchnyky.net/

Скановані підручники та відеоуроки

Додатково

Загальні ресурси підготовки учнів

Тестування

УВАГА: COVID-19: все, що потрібно знати про коронавірус

З метою запобігання поширення вірусів різного типу, зокрема коронавірусу, 12 березня у Новороздільському професійному ліцеї було проведено роз’яснювальну бесіду “COVID 19: все, що потрібно знати про коронавірус”.

Озеленення території ліцею

Колектив «Новороздільського професійного ліцею» разом з директоркою Труш Оксаною Миколаївною та лісничим Стільського лісництва ДП «Стрийського лісгоспу» Юрієм Степановичем висадили на території ліцею саджанці дуба звичайного, дуба червоного, сосни, які були надані в рамках Всеукраїнського проєкту «Озеленення України».
У зв’язку із карантинними заходами щодо запобігання поширенню COVID-19 в Україні та світі, організаційним комітетом проєкту «Озеленення України»
прийнято рішення про перенесення акції з висаджування дерев “1 мільйон дерев – за 24 години!” на осінь. Сподіваємось на подальшу плідну співпрацю з Стрийським лісгоспом та щиро дякуємо лісничому Юрію Степановичу за надані саджанці.

Засідання методкомісії природничо-математичних дисциплін

12 березня 2020 року відбулося чергове засідання методкомісії природничо-математичних дисциплін (голова методкомісії Буцяк О. М.). Своїми доробками ділилися викладач математики Козодой О. Б., викладач географії Плетеня Т. І., викладач фізики Волошин Н. Л. Цього разу обговорювали можливість використання ІКТ на різних етапах уроку.

Показовий урок з англійської мови

11 березня 2020 у Новороздільському професійному ліцеї відбувся показовий урок з англійської мови, який провела викладач Геряк Оксана Миколаївна у групі 12 “Кухар, кондитер” на тему “Професії, вимоги до особистісних якостей”.
Урок проходив жваво та динамічно. Учні захоплено слідкували за перебігом уроку, виконуючи завдання різних видів.
Навчились правильно працювати в команді та спілкуватися з однолітками. Вміло та чітко називати особистісні якості, які необхідні для працівників різних професій, особливу увагу звернули на професійні якості кухарів.
Розвивали уміння та навики аудіювання тексту професійного спрямування.

Майстер-клас “Малюнок на каві”

“Малюнок на каві” – майстер-клас проведений 11.03.2020 викладачами Богомоловою Г. Й., Фартушок С. М. та майстрами виробничого навчання з професії “Офіціант, бармен” Бурмич О. О., Михальчак К. М. для учнів Новороздільської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. №4.

Відкритий бінарний урок на тему “Гідросфера. Води Світового океану”

06.03.2020 року викладач географії Плетеня Т. І. та викладач інформатики Козодой О. Б. провели відкритий бінарний урок на тему “Гідросфера. Води Світового океану”.Учні групи № 24 активно опрацювавши поданий матеріал, систематизували його, будуючи діаграми площ океанів та найглибших западин у програмі MS Excel. Урок отримав позитивні відгуки від присутніх, зокрема, від Г. Є. Сердюк – методиста НМЦ ПТО у Львівській області.

1 мільйон дерев – за 24 години!

🌲🌲🌲 Новороздільський професійний ліцей на чолі з директором Труш Оксаною Миколаївною доєднуються до реалізації Всеукраїнського проєкту “1 мільйон дерев – за 24 години!” #ОзелененняУкраїни, підписавши відповідний меморандум та Етичний кодекс.🌳🌳🌳

Геометрія – це інтуїція (Г. Гельмгольц)

Показовий урок-подорож провела викладач математики Козодой Олександра Богданівна. Учні групи 15 “Електрозварник ручного зварювання, слюсар з ремонту колісних транспортних засобів” здійснили математичну подорож “Прямі у просторі”.